Vědci objevili binární hvězdný systém, kde rok trvá jen 17 hodin

Fotografie: NASA/JPL-Caltech
  • Byl objeven pomocí archivních dat, kdy byly hvězdy zarovnány– zdálo se tak, že je pouze jedna
  • Nachází se v souhvězdí býka a jedná se o nejtěsnější trpasličí dvojhvězdu, která byla objevena
  • Takto krátké oběžné dráhy jsou u ultrachladných trpaslíků vzácné – astronomové ví jen o dalších třech

Astrofyzici z Northwestern University a z University of California San Diego objevili pomocí observatoře WM Keck na Havaji binární systém hvězd, který dostal označení LP 413-53AB. Hvězdy se nachází v souhvězdí býka a od sebe jsou vzdáleny pouze 2,4 milionu km, což je v kosmickém měřítku opravdu málo. Pokud bychom tuto vzdálenost porovnali mezi Zemí a Sluncem, představuje to asi jen 1 %.

Nejtěsnější binární systém hvězd

Díky vzdálenosti kolem sebe obíhají opravdu rychle – jeden pozemský rok na nich trvá pouze 17 hodin, to z nich dělá nejtěsnější ultrachladnou trpasličí dvojhvězdu, jaká kdy byla nalezena. „Je vzrušující objevit tak extrémní systém. V zásadě jsme věděli, že by tyto systémy měly existovat, ale žádné takové dosud nebyly identifikovány,“ řekl astrofyzik Chih-Chun Hsu, který výzkum vedl.

Ultrachladní trpaslíci představují nejběžnější typ hvězd ve vesmíru. Mají nízkou hmotnost a světlo, které vyzařují, je většinou ve formě infračervené záře, tedy pro lidské oko neviditelné. Tyto binární systémy, kdy kolem sebe hvězdy obíhají velmi rychle, jsou však vzácné. Astronomové před LP 413-53AB objevili pouze tři ultrachladné trpasličí dvojhvězdy s krátkými oběžnými drahami. Všechny navíc měly méně jak 40 milionů let, což je málo i v poměru s naším Sluncem, které je staré 4,6 miliardy let. Tato binární soustava by ale dle vědců měla být starší a dosahovat několika miliard let.

Observatoř Keck ve zprávě uvedla, že tým tuto dvojhvězdu objevil zkoumáním archivních dat. Předchozí pozorování zachytilo tento binární systém ve chvíli, kdy byly hvězdy zarovnány, zdálo se tak, že je tam pouze jedna. Postupným pohybem po oběžné dráze se ale ukázalo, že jde o dvojici.

Aby svoji domněnku astronomové potvrdili, pozorovali systém znovu mezi březnem minulého roku a lednem tohoto roku. „Když jsme prováděli toto měření, mohli jsme vidět, jak se věci mění během několika minut pozorování. Je úžasné vidět, že se něco děje ve vesmíru v lidském časovém měřítku,“ řekl profesor Adam Burgasser, který se na výzkumu podílel.