Vědci objevili binární systém neutronových hvězd odkázaných ke kosmické explozi

Fotografie: NASA Goddard
  • Binární systém CPD-29 2176 je od Země vzdálený 11 400 světelných let
  • Předpokládá se, že takových systémů je v Mléčné dráze asi 10
  • Až se obě supernovy spojí, vznikne kilonova, která vymrští do okolí prvky, jako je zlato, stříbro a platina

Astronomové z NOIRLab pomocí dalekohledu SMARTS v Chile objevili vzácný binární systém hvězd, který skončí takzvanou kilonovou. Jako kilonova se označuje spojení dvou neutronových hvězd. Jev je asi 1 000krát jasnější než klasická nova, proto dostal toto pojmenování. Tento objev je velmi vzácný, odhaduje se, že v celé Mléčné dráze je takových systémů pouze asi deset.

Systém pojmenovaný CPD-29 2176 se nachází asi 11 400 světelných let daleko od Země a poprvé byl spatřen observatoří NASA Neila Gehrelse Swifta, až pozdější pozorování dalekohledu SMARTS umožnila potvrdit, že se jedná o hvězdu a neutronovou hvězdu. Ty vznikají jako pozůstatek supernovy poté, co hvězda projde svým závěrečným stádiem. Ještě, když se v tomto binárním systému nacházely pouze hvězdy, přenesla jedna na druhou abnormálně velké množství energie, což způsobilo, že jí nezbylo dost na to, aby vybuchla a stala se z ní supernova. Místo toho se z ní stala „ultrasvlečená“ supernova bez výbuchu, nedošlo tak ani k odhození doprovodné hvězdy ze systému.

Současná neutronová hvězda se musela zformovat, aniž by vymrštila svého společníka ze systému. Ultrasvlečená supernova je nejlepším vysvětlením, proč jsou tyto doprovodné hvězdy na tak těsné oběžné dráze. Aby se jednoho dne vytvořila kilonova, druhá hvězda by také musela explodovat jako ultrasvlečená supernova,“ řekl hlavní autor článku Noel D. Richardson. Celý tento proces je velmi nepravděpodobný, avšak pokud dojde ke kilonově, do okolí se rozptýlí těžké chemické prvky, jako je zlato, stříbro nebo platina.

Ke kilonově dojde nejdříve za milion let

Víme, že Mléčná dráha obsahuje nejméně 100 miliard hvězd a pravděpodobně stovky miliard dalších. Tento pozoruhodný binární systém je v podstatě systémem jedna ku deseti miliardám,“ řekl spoluautor studie André-Nicholas Chené. Podle astronomů má tento binární systém všechny předpoklady, že se jednou v kilonovu promění. K tomu však dojde nejdříve za milion let. Nejdříve se hmotná hvězda musí proměnit v supernovu, následně v neutronovou hvězdu a poté se obě neutronové hvězdy musí spojit.