Vědci objevili enzym, který dokáže kompletně rozložit plast

Fotografie: unsplash.com
  • Vědecký tým v Německu objevil nový enzym PHL7
  • Zjistili, že dokáže rozložit plast rychleji než již známý enzym LCC
  • Výzkumníci však uvedli, že PHL7 nedokáže rozložit plastové láhve, které jsou chemicky upravené

Christian Sonnendecker a jeho výzkumný tým z Lipska v Německu nalezl při prohledávání kompostu na hřbitově sedm doposud neznámých enzymů. Jejich cílem bylo dle dw.com najít proteiny, které by požíraly PET plasty, což je nejprodukovanější plast na světě a denně se s ním setkáváme.

Vědci neočekávali mnoho, jelikož se mělo za to, že jsou enzymy požírající PET vzácné, avšak v jednom ze vzorků našli polyesterovou hydrolázu PHL7, která byla schopna rozložit celý kus plastu za méně než 24 hodin. Zjistilo se tak, že tento enzym nejspíše požírá PET plasty rychleji než dosud známý enzym LCC, se kterým se v této oblasti již experimentuje. Aby nedošlo k omylu, tým oba enzymy podrobil stejnému testu pro rozložení plastů a PHL7 byl opravdu rychlejší. „Myslel bych si, že budete muset odebrat vzorky ze stovek různých míst, než najdete jeden z těchto enzymů,“ řekl Graham Howe, enzymolog z Queens University v Ontariu v Kanadě, který se sice na tomto výzkumu nepodílel, ale zajímá se o stejnou oblast bádání.

Ačkoliv víme, že PET se dnes úspěšně recykluje, biologicky se nerozloží. Stejně tak tomu je například u jaderného odpadu. Při opakované recyklaci se však kvalita plastu zhoršuje a jsou pak využity do různých produktů, jako jsou třeba koberce a závěsy. Jedním z řešení je omezit tvorbu PET, jenže v této chvíli by to znamenalo, že tu stejně s námi plasty budou další tisíce let. Tou druhou možností je právě rozložení.

Od objevu LCC výzkumníci stále hledali nové enzymy požírající PET. LCC označili za dobrý objev, který má však svá omezení. Například že rozklad stále není dostatečně rychlý a musí probíhat ve vysokých teplotách. I nově objevený enzym má podle Sonnendeckera omezení – nedokáže rozložit plastové láhve na nápoje, jelikož tento plast je natažen a chemicky upraven, aby byl odolnější. Vědci ale odhadují, že do čtyř let by se jim mohlo podařit díky enzymu PHL7 rozkládat PET plasty ve velkém měřítku.