Vědci pozorují záhadný Neptun už dlouhé roky. Zjistili, že se planeta ochlazuje

• Neptun je poslední planetou v naší sluneční soustavě a rok na něm trvá 165 pozemských let
  • Vědci pozorovali Neptun mezi lety 2003 a 2018 a zjistili, že se planeta ochladila i přestože vstupuje do letního období
  • Naopak v polární stratosféře zaznamenali vědci oteplení o 11 stupňů Celsia

Neptun je osmou a zároveň poslední planetou v naší Sluneční soustavě a patří mezi plynné obry. Jeho modrá barva je způsobena větším množstvím metanu v atmosféře. Planeta byla objevena 23. září 1846. Vědci pozorují Neptun již dvě desetiletí, kdy se mezitím planeta posunula do jižního léta.

Neptun má axiální sklon stejně jako Země. Zažívá tedy také změny ročního období, avšak trochu pomaleji. Neptun oběhne Slunce za více než 165 pozemských let a jeho jedno roční období trvá přes 40 našich let. Pozorování Neptunu tedy trvá méně než polovinu jednoho neptunského ročního období.

Jak se postupně Neptun přesouval do jižního léta, astronomové pozorovali, jak průměrné teploty klesly o 8 stupňů Celsia. „Tato změna byla neočekávaná. Vzhledem k tomu, že jsme pozorovali Neptun během jeho raného jižního léta, očekávali bychom, že teploty budou pomalu stoupat, nikoli klesat,“ uvedl doktor Michael Roman, hlavní autor studie University of Leicester. Naproti tomu vědci zjistili, že mezi lety 2018 a 2020 se polární stratosféra Neptunu zahřála o 11 stupňů Celsia. Takové polární oteplování doposud nebylo na Neptunu pozorováno.

Studie použila pozorování v tepelně–infračervených vlnových délkách mimo spektrum viditelného světla a snímala teplo vyzařované z atmosféry planety mezi lety 2003 až 2018 pomocí těch nejlepších dalekohledů na světě. Vědci zatím nevědí, co může za teplotní výkyvy, ale domnívají se, že to může mít souvislost s cyklem sluneční aktivity. „Náhodná variabilita ve vzorcích počasí nebo dokonce reakce na 11letý cyklus sluneční aktivity může mít také vliv,“ dodal Michael Roman.

Vědci také očekávají další poznatky s pomocí vesmírného dalekohledu Jamese Webba, uvedl space.com. Doposud nejvýkonnější teleskop by s pomocí infračerveného přístroje MIRI mohl poskytnout nové informace o atmosféře Neptunu, a tím pomoci porozumět teplotním změnám.