Ještě než opilost ukazoval displej, dýchalo se do balónku a sledovala barva

Slepé uličky
Ještě než opilost ukazoval displej, dýchalo se do balónku a sledovala barva
Fotografie: Tim Mossholder, unsplash.com

Dechová zkouška na přítomnost alkoholu u řidičů je dnes naprosto rutinní. Ve světě bez elektroniky však bylo zapotřebí mnoha zajímavých technických inovací a nečekaných souvislostí. Například s fotografováním.

Začátky masového automobilismu se v USA kryjí s dobou, kdy zde panovala prohibice. Protože se alkohol nesměl legálně prodávat, ani pít, unikala úřadům skutečnost, že zásadním způsobem ovlivňuje schopnost řídit motorová vozidla. V tomto ohledu tak většinou neexistovala legislativa a pokud ano, pak bylo obtížné ji vymáhat. Tehdejší možnosti detekce alkoholu počítaly s odběrem krve a její laboratorní analýzou. Na to došlo až v případě nějaké nehody, chyběla tedy preventivní složka.

Ta přišla až ve 30. letech společně s přístrojem, který byl nazván jako Drunkometer. Stál za ním Rolla Neil Hager z Indianské univerzity. Principem jeho fungování je, že alkohol se z těla vylučuje i za pomocí dechu. Pokud tedy tento vydýchaný vzduch pumpuje přes určité chemikálie, zde konkrétně okyselený roztok manganistanu draselného, reaguje s nimi a pokud byl ve vzorku dechu alkohol, roztok změnil barvu.

Drunkometer byl patentován v roce 1936, ale kýženou revoluci nepřinesl. Byl drahý, velký a těžký (měl zhruba rozměry kufru), ale hlavně neuměl změřit konkrétní koncentraci alkoholu. Ruku v ruce s tím šlo zavádění legislativy, které v řadě států povolovala určité množství alkoholu, a to až 0,8 promile a tento limit platí dodnes.

Drunkometer
Spíše než v policejních autech byl Drunkometer vybavením policejních stanic, a to jen některých.

S patřičným právním zastoupením tak bylo snadné se z řízení pod vlivem „vyvléct“, a to i v případě vážných nehod se smrtelnými následky. To obzvláště trápilo Roberta Franka Boreknsteina, který před svou vědeckou kariérou pracoval jako fotograf pro policii v Indianě. Z první ruky tak viděl následky nehod, které bylo potřeba zaznamenat. A právě fotografie bylo to, co inspirovalo jeho Breathanalyzer, který se stal základem pro všechny pozdější přístroje.

Při vyvolávání fotografií na sebe určité chemikálie reagují určitým způsobem, a to změnou barvy, která pak dává dohromady výsledný snímek. Jeho přístroj tak používal ke stanovení koncentrace alkoholu chemickou oxidaci a fotometrii. Vynález dechového analyzátoru poskytl orgánům činným v trestním řízení rychlý a přenosný test, který umožňoval stanovit úroveň opilosti jednotlivce pomocí analýzy dechu.

Breathanalyzer
Breathanalyzer byl naproti tomu malý a skladný a umožňoval použití přímo v terénu. To vše s přesností, která obstála jako důkaz u soudu.

Celý proces byl od začátku do konce veden takovým způsobem, aby mohl posloužit jako vědecký důkaz pro přestupkové nebo soudní řízení. Například bylo potřeba závazně stanovit poměr alkoholu v dechu a v krvi jako hodnotu 2000:1, což znamená, že 2 litry vydechovaného vzduchu obsahuje stejné množství alkoholu jako jeden mililitr krve. Tento poměr se v mnohých zemích liší například v USA je to 2100:1 a ve Velké Británii 2300:1.

Nicméně i tak dostala policie do ruky jasný nástroj pro prevenci, na který si pamatují straší řidiči: přes tenkou skleněnou trubičku s chemikáliemi bylo potřeba nafouknout plastový balónek. Pokud obsah trubičky zezelenal, měl řidič problém, minimálně v tom, že se měl podrobit odběru krve.

Původní chemickou metodu časem doplnila infračervená spetroskopie, kterou časem vytlačily palivové články a polovodiče, které při správné kalibraci a používání zajišťují i v terénu přesnost srovnatelnou s laboratoří.

Breathanalyzer
Už v 70. letech uměl přístroj měřit i hodnotu alkoholu v krvi.

Tato technologická inovace umožnila orgánům činným v dopravě stanovit a kvantifikovat koncentraci alkoholu v krvi s dostatečnou přesností, aby splňovala požadavky na právní důkazy,“ uvedla Národní rada pro bezpečnost při jmenování pana Borkensteina do mezinárodní síně slávy v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví v roce 1988.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze