Píše se rok 2003. Mnoho lidí teprve objevuje internet a jsou u toho odkázání na vytáčené připojení. Tou dobou však začaly nastupovat rychlejší alternativy, a tak se začalo řešit, zda-li by internet mohl nahradit i telefony, zejména pak v neuvěřitelně drahém mezinárodním volání.
Niklas Zennström ze Švédska a Janus Friis z Dánska založili v Estonsku startup, který tvrdil, že ano. A využili k tomu své zkušenosti z vývoje programu Kazaa, který sloužil hlavně pro výměnu souborů MP3, čímž se stal trnem v oku hlavně velkým nahrávacím společnostem.
Tyto dva programy sdílejí stejnou vizi propojení svých uživatelů známou jakou „peer-to-peer“. Jedná se o decentralizovanou architekturu, kdy do hry nevstupují centrální servery, ale vše je svěřeno pouze uživatelům. Konkrétně u Skypu to znamenalo, že každý jeho uživatel je tzv. „uzlem“ (nodem), přičemž architektura sítě Skype peer-to-peer zvolila některé uzly jako „supernody“, které pomáhají udržovat index peerů a zajišťují část NAT (překlad síťových adres) a firewall pro ostatní peery.
Typicky to byly například počítače na vysokoškolských kolejích, které měly veřejnou adresu, dostatek výkonu, rychlé připojení a studenti je moc často nevypínali, protože platili elektřinu paušálně. Výhodou je, že firma nemusela budovat velké serverové farmy, pro uživatele z toho plynulo, že taková komunikace je jen velmi obtížně sledovatelná nebo odposlouchatelná. Ale hlavně byl Skype zcela zdarma, zaplatíte jen za internetové připojení a další hovory máte zdarma bez ohledu na jejich délku a vzdálenost. To byla začátkem tisíciletí ta pravá revoluce.
Firma tak zaznamenala raketový start a už za dva roky ji kupuje eBay za 2,6 miliardy dolarů. Společně s tím ale přicházejí také problémy. Taková architektura sítě je velkých objemech klientů náročná na správu. Drobné chyby v konfiguraci několikrát způsobily masivní výpadek celé sítě. A za druhé je tu problém, který je aktuální do dnešních dnů: nejrůznější úřady potřebují vymáhat právo i v tomto prostoru, což jde u P2P sítí z jejich podstaty jen velmi těžko.
Proto bylo ještě před prodejem Skypu Microsoftu v roce 2009 rozhodnuto, že firma tento způsob fungování opustí a přejde na standardní fungování server-klient. Zbytek příběhu znáte možná z vlastní zkušenosti. Microsoft sice Skype rozvíjel, přidal například propojení s klasickou telefonní sítí, ale zároveň také propagoval například aplikaci Teams, kterou lépe integroval do Windows a svých dalších nástrojů. Výsledkem byl postupný úpadek Skypu, který nepomohla zastavit ani koronavirová pandemie. V té dříve běžný výraz „skajpovat“ nahradilo spíše „zůmování“.
Poslední kapitolou pak bylo zjištění novinářů, že se ve zdrojovém kódu aplikace nalézá oznámení o konci provozu k 5. květnu 2025. Po více než 22 letech tak končí ve slepé uličce služba, která nás díky svému originálnímu přístupu naučila (video)telefonovat přes internet.