Vítejte u dalšího dílu Stalo se. Dnes se zaměříme na leteckou katastrofu, které se v tomto týdnu v historii odehrála, a to pád letadla MH17 nad Ukrajinou. Vrátíme se do roku 2014, kdy 17. července měl proběhnout let Malaysia Airlines 17 z Amsterodamu do Kuala Lumpur v Malajsii. Cestující však do cílové destinace již nedoletěli.
Let MH17 byl pravidelným letem, který trval 11,5 hodiny. Podle britannica.com se jednalo o Boeing 777-200, který vzlétl z amsterodamského letiště Schiphol v 10:31 místního času. V letadle bylo celkem 283 cestujících, z nichž většina byli Nizozemci. Posádku pak tvořilo 15 členů. Letadlo prolétalo nad celou Ukrajinou, a to včetně východní části země, kde v té době bojovali separatisté a vládní síly podporované Ruskem. V těchto místech vydal ukrajinský letecký úřad nařízení, aby zde letadla neklesala pod výšku 10 0000 metrů, a to z důvodu, že několik dní předtím došlo k sestřelení vojenského dopravního letadla.
Letadlo mířící do Kuala Lumpur nebylo jediné, které nad oblastí prolétalo, podle britannica.com byla zaznamenána ještě další tři zahraniční letadla. Poté, co se letadlo přiblížilo k ruským hranicím, se palubní personál spojil s dispečery letového provozu na Ukrajině i v Rusku a probíhala běžná komunikace. Letoun však necelých šest minut po ukončení komunikace zmizel z radaru bez jakéhokoliv oznámení o nouzovém signálu a nebylo tak zřejmé, co se stalo.
Svědci, kteří letadlo zahlédli ve vzduchu uvedli, že viděli výbuch. Trosky pak následně dopadaly na zemi a byly rozesety na rozloze 50 km čtverečních. Nejvíce částí letadla bylo nalezeno na polích a v zastavěné oblasti jihozápadně od vesnice Hrabove, což v té době bylo území Ukrajiny, které bylo ovládané separatisty. Ačkoliv byly nalezeny černé skříňky, celé vyšetřování komplikovaly místní nepokoje.
Vyšetřovatelům se podařilo najít dostatek trosek na rekonstrukci pláště trupu letadla a začali s postupným vylučováním toho, co pád mohlo způsobit. Zjišťovali, zda za pád nemohlo špatné počasí, pilot, mechanická porucha, požár i výbuch přímo na palubě, ale nakonec došli k závěru, že výbuch způsobila naváděná střela, která byla schopna doletět bez problému do výšky, kde se nacházelo letadlo. Střela však letadlo samotné nezasáhla – explodovala necelý metr nad kokpitem a trupem a její střepiny tak zasáhly letadlo. To způsobilo okamžitou smrt posádky a odlomení přední části letadla. Zbývající část začala padat asi minutu poté.
Nizozemský vyšetřovací tým dva roky po události dodal důkazy, které ukazovaly na území ovládané separatisty, jež odpálili smrtící střelu Buk dovezenou z Ruska. V roce 2019 byli obviněni čtyři muži – tři Rusové a jeden Ukrajinec. Jedním z nich byl i Igor Girkin – bývalý plukovník ruské Federální bezpečnostní služby. V listopadu 2022 byl společně s dalšími dvěma obviněnými nizozemským soudem uznán vinným z vraždy. Poslední obžalovaný – Oleg Pulatov – byl podle cbsnews.com zproštěn obvinění. Ruskou od počátku svoji vinu na sestřelení letadla popírá.
Tato katastrofa byla pro Malaysia Airlines v roce 2014 již druhou katastrofou, při které zemřeli všichni cestující na palubě. V březnu zmizel let MH370, který směřoval z Kuala Lumpur do Pekingu. Část trosek se podařilo najít až po více jak roce a důvod havárie letadla nebyl dodnes objasněn. Aerolinky tak zažily obrovský propad na trhu a prakticky zbankrotovaly.