Prolétá kolem nás kometa. Můžeme ji vidět pouhým okem

1
Prolétá kolem nás kometa. Můžeme ji vidět pouhým okem
Fotografie: unsplash.com
  • Kometa byla objevena na počátku tohoto roku
  • Pozorovat ji můžeme již v těchto dnech před východem Slunce
  • Příští rok proletí kolem Slunce a zmizí ve vesmíru

Na počátku tohoto roku objevil v arizonské observatoři Mount Lemmon průzkumník Greg Leonard kometu C/2021 A1, známou spíše jako Leonard. Kometa byla objevena jako nepatrná šmouha poblíž Jupiteru a již při objevu měla potenciál být nejjasnější kometou tohoto roku. Letos žádné jiné komety s tímto potenciálem nebyly identifikovány. Kometa bude pro pozorování nejjasnější 12. prosince, kdy ji můžeme sledovat z dálky 34,4 milionu kilometrů, uvedlo metro.co.uk. Příležitost, kdy můžete kometu spatřit, je již nyní, a to v čase přibližně 90 minut před východem Slunce. 17. prosince bude ještě šance ji spatřit pod Venuší, a to naopak na večerní obloze.

Pokud tedy vyjdou optimistické předpovědi astronomů a kosmická koule z ledu a prachu proletí v prosinci kolem Země, bude viditelná i bez dalekohledu. Dále se vydá ke Slunci, aby poté opět zmizela v hlubokém vesmíru. Má se za to, že urazila asi 35 000 let, než byla objevena. Nedávné snímky také ukazují, že kometa má intenzivní zelenou barvu.

Kometa bude nejblíže Slunci 3. ledna příštího roku, a to na vzdálenost asi 92,7 milionu kilometrů. Po průletu perihéliem (místo nejblíže Slunci, kudy kometa proletí) astronomové spočítali, že kometa definitivně opustí naši Sluneční soustavu.

Pepa Rychlý
Pro úplného laika by bylo dobré kde a v kolik hodin ji hledat. Například ve střední výšce nad jihovýchodním obzorem, v 18.00 hod.

Načíst všechny komentáře