Saturn změnil oběžnou dráhu komety. Ta nyní míří do mezihvězdného prostoru

Fotografie: pixabay.com
  • Kometa A117uUD byla objevena 14. června tohoto roku
  • Vědci tak začali sledovat její oběžnou dráhu
  • Zjistili, že v roce 2022 při průletu kolem Saturnu byla její dráha změněna

Teprve 14. června tohoto roku byla objevena kometa A117uUD systémem včasného varování před kosmickými dopady nazvaným Asteroid Terrestrial-impact Last Alert System (ATLAS). Vědci se tak ihned pustili do sledování její oběžné dráhy, aby o kometě zjistili co nejvíce podrobností. Ukázalo se, že kometa v roce 2022 proletěla kolem Saturnu a její dráha byla díky druhé největší planetě Sluneční soustavy změněna.

Podle space.com při průletu kolem plynného obra došlo ke změně oběžné dráhy na zploštělou eliptickou dráhu, což znamená, že bude časem vymrštěna do mezihvězdného prostoru mimo vliv Slunce. Vědecký tým vypočítal, že kometa opustí naši Sluneční soustavu v rychlosti 10 800 km/h, což představuje přibližně čtyřapůlnásobek nejvyšší rychlosti proudového stíhacího letounu Lockheed Martin F-16.

Kometa A117uUD není první, u které byla pozorována změna oběžné dráhy. Jako první vědci pozorovali kometu C/1980 E1 (Bowell), které změnil oběžnou dráhu Jupiter, když kolem něj 9. prosince 1980 prolétla. „Naše výsledky ukazují, že případ komety A117uUD je podobný případu C/1980 E1, což znevýhodňuje extrasolární původ A117uUD. Skutečnost, že byly pozorovány dvě ejekce po setkání s planetou za méně než 45 let, naznačuje, že takové události jsou relativně časté,uvedl vědecký tým ve zveřejněném výzkumném článku.

V naší soustavě se nacházejí nejrůznější vesmírné objekty, které vědce zaujali. Patří mezi ně i asteroid 'Oumuamua, který byl objeven v roce 2017 a okamžitě astronomy upoutal svým neobvyklým plochým dlouhým tvarem. Vznikly tak dohady o tom, zda se nejedná o mimozemskou loď. Tato hypotéza byla ale rychle vyvrácena. 'Oumuamua se nyní nachází za oběžnou dráhou Neptunu a už nikdy se nepřiblíží k Zemi, ale ani ke Slunci.