Twitter

Tajemství nejúspěšnějších společností
Twitter
Fotografie: Unsplash
  • Twitter má přibližně 330 miliónů aktivních uživatelů každý měsíc
  • Kvůli původnímu názvu – Twttr – se symbolem služby stal modrý pták

V dnešním díle se podíváme na sociální síť, která je některými vnímána jako místo pro redaktory a „ubrečené“ teenagery. Twitter totiž funguje na principu miniblogu. Má zhruba 330 miliónů aktivních měsíčních uživatelů, kteří každodenně tweetují, likují, komentují a retweetují textový obsah všeho druhu.

Začátky Twitteru aneb odkud se objevilo ptačí cvrlikání

Společnost založili v roce 2006 čtyři přátelé – Jack Dorsey, Noah Glass, Biz Stone, Evan Williams – poté, co si začali pohrávat s myšlenkou, jak sdílet textové zprávy malé skupině lidí bez mobilního operátora. Právě kvůli SMS konceptu byl textový obsah až do roku 2017 limitován pouze na 140 znaků. Nyní se z Twitteru stalo místo ke sdílení příspěvků, které se zobrazují jak na uživatelově profilu, tak na stránkách jeho sledujících. Součástí tweetu mohou být kromě textu také obrázky, videa nebo odkazy.

Twitter

Počáteční myšlenka přišla od spoluzakladatele a nynějšího generálního ředitele firmy, Jacka Dorseyho. Po jeho prvním tweetu: „just setting up my twttr“, který byl publikován 21. března roku 2006, byl pojmenován i název služby. Jedním z významů tohoto slova bylo ptačí cvrlikání. Dnešní název – Twitter – je až výsledkem pozdější změny. Za zmínku také stojí, že Twitter byl světu představen společností Odeo, ve které parta přátel pracovala.


Cesta na vrchol

Sociální síť postupně rostla, ale první důležitý milník nastal již po roce jejího působení. V roce 2007 byl totiž Twitter propagován na hudebním a filmovém festivalu South by Southwest pomocí dvou velkých plazmových obrazovek. V průběhu konání této akce bylo díky reklamě za jeden jediný den odesláno více než 60 tisíc tweetů.

Postupem času se Twitter vyvíjel a formoval. Původně měli totiž uživatelé k dispozici jen jednu základní funkci – tweet. Nemohli označit konkrétní osobu, a proto začali před přezdívkou patřičného uživatele psát zavináč. Podobně to bylo i s hashtagy, pomocí kterých jdou nyní dohledat různé trendy nebo zájmové skupiny jak na Twitteru, tak na Instagramu nebo třeba TikToku. Obojí se mezi uživateli rozšířilo natolik, že je Twitter přijal za své a udělil jim oficiální funkci, bez které si jej už neumíme představit.

Twitter je populární i díky jednoduchosti. Tweetování bychom mohli přirovnat ke psaní statusů na Facebook, tyto dvě sociální média se však od sebe zásadně liší. Na rozdíl od Facebooku si na Twitteru nemusíme složitě vytvářet profil a vyplňovat spoustu osobních informací. Stačí založit účet a tweetovat. K roku 2011 měl Twitter 200 milionů uživatelů a o rok později byl dostupný i v češtině. V roce 2017 došlo k dalšímu významné změně, o které jsem se už zmínila výše. Původní rozsah 140 znaků Twitter zvýšil na dvojnásobek – 280 znaků.

Ustavičný boj

To, že si sociální sítě konkurují a vzájemně se předbíhají, není žádným překvapením. V momentě, kdy jedna společnost přijde s něčím novým, ostatní se danou funkci snaží napodobit. Tento vzorec můžeme vidět i u konceptu Stories, které ze Snapchatu přešly na Instagram a Messenger. Není tomu ale tak dávno, co Twitter představil novou funkci Fleets, která funguje na úplně stejném principu 24hodinové životnosti.


Jack Dorsey, generální ředitel společnosti

Jack Dorsey, spoluzakladatel Twitteru, je jedním z nejvlivnějších technologických podnikatelů a filantropů všech dob. Kromě Twitteru v roce 2010 založil i společnost Square, která zpracovává platby skrze mobilní zařízení.

Jack Dorsey
Související články
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze