Hubbleův teleskop zachytil plynného obra, který je 9krát hmotnější než Jupiter

• Objevená planeta se nachází 531 světelných let od Slunce
  • Kolem své hvězdy obíhá ve vzdálenosti 13,8 miliard kilometrů
  • Vzdálenost od hvězdy naznačuje, že se planeta formovala velmi dlouho, vědci však zjistili, že se jedná o mladou planetu

Hubbleův vesmírný teleskop vyfotografoval důkazy o vzniku protoplanety, která je podobná Jupiteru. Doposud se mělo za to, že protoplanety vznikají pomocí gravitace, kdy se formují tělesa, jako jsou planety z prachu a plynu. Tento proces probíhá v takzvaném proplanetárním disku. Jedná se o prach a plyn vířící kolem mladé hvězdy, jejíž věk v tomto případě vědci odhadují na 2 miliony let. V tuto dobu se formovala i naše sluneční soustava. Kolem proplanetárního disku dochází k vzniku většího počtu protoplanet, které na sebe gravitačně působí, což vede ke srážkám a vzniku ještě větších těles.

U objevené planety je tomu ale jinak. Vědci pozorovali planetu AB Aurigae b, která se nachází asi 531 světelných let od Slunce a řadí se mezi jovianské planety. Jedná se o plynné obry, kteří se podobají Jupiteru. Tato planeta obíhá kolem své hvězdy ve vzdálenosti 13,8 miliard kilometrů, což je více jak dvojnásobek vzdálenosti mezi Plutem a Sluncem. Vzhledem k této obrovské vzdálenosti by se planeta tvořila velmi dlouho. Vědci však zjistili, že je AB Aurigae b 9krát hmotnější něž Jupiter a je velmi mladá. Toto zjištění je dovedlo k tomu, že planeta vznikla pomocí metody nazývané „nestabilita disku“. Tato teorie předpokládá, že pro vytvoření planety není potřeba čekat na vytvoření pevného jádra. Stačí, když se vytvoří hustší oblast, která svojí gravitací působí na své okolí a postupně zhoustne do podoby planety.

Toto nové zjištění kombinuje data ze dvou Hubbleových přístrojů: spektrografu kosmického dalekohledu a infračervené kamery. Podle hubblesite.org byla data navíc ještě porovnána s nejmodernějším přístrojem pro pozorování planet SCExAO na japonském dalekohledu Subaru, který se nachází na Havaji.

Tento nový objev je silným důkazem toho, že některé plynné obří planety se mohou tvořit mechanismem nestability disku. Nakonec ale platí, že gravitace je vše, co se počítá, protože zbytky procesu formování hvězd skončí tak, že je gravitace přitáhne k sobě a vytvoří planety,“ řekl Alan Boss z Carnegie Institution of Science. Pochopení počátků formování planet, které jsou podobné Jupiteru, umožňuje vědcům porozumět i vzniku naší sluneční soustavy.