V dnešním díle si připomeneme rok 1938 a Křišťálovou noc, pád letadla s československými hokejisty v roce 1948 a zahájení výroby Trabantu před 65 lety. Začneme Křišťálovou nocí neboli protižidovským pogromem, který se odehrál v noci z 9. na 10. listopadu roku 1938 v nacistickém Německu, k němu připojeném Rakousku a v Sudetech.
Křišťálové noci předcházel podle britannica.com atentát na Ernsta vom Ratha – sekretáře německého velvyslanectví v Paříži. Atentát spáchal mladý žid Herschel Grynszpan, který byl následně zatčen a odveden do koncentračního tábora. Na základě tohoto atentátu vznikly v Německu nepokoje a lidé chtěli, aby Židé byli potrestáni. K Hitlerovi se zpráva o smrti Ratha dostala 9. listopadu a nato Reinhard Heydrich rozeslal dopisy s pokyny SA (Sturmabteilung) a SiPo (bezpečnostní policie), kde uvedl, že pokud k něčemu dojde, musí být uchovány židovské archívy a státní moc nesmí příliš zasahovat.
8. listopadu 1938 byla zapálena první synagoga v Bad Hersfeld. Během Křišťálové noci byly zapáleny synagogy, modlitebny i domy. Pokyny byly, aby se synagogy nehasily a byl chráněn pouze majetek Němců. Během této noci bylo zničeno 7 500 židovských obchodů, vypáleno 171 domů a 119 synagog. Příslušníci SS zatkli až 30 000 Židů a odvlekli je do koncentračních táborů. Pojistky, které měly být vyplaceny majitelům zničených budov, byly vyplaceny Říši – celkem 225 milionů říšských marek.
Křišťálová noc způsobila, že se ještě více vyhrotily německo-židovské vztahy. Po ní došlo k označování Židů hvězdami a později byli vyhnáni z Německa. 15. listopadu bylo zakázáno Židům chodit do škol a v prosinci už nesměli vstoupit na většinu veřejných míst v Německu. Započala tak genocida, kdy měl být tento národ zcela zlikvidován.
Posuneme se o desetiletí dále a připomeneme si leteckou havárii, při které zemřeli českoslovenští hokejisté. 8 listopadu 1948 se letadlo, které letělo z Paříže do Londýna, ztratilo nad průlivem La Manche. V letadle neseděl celý hokejový tým, ale pouze šest členů – Zdeněk Jarkovský, Miloslav Pokorný, Vilibald Šťovík, Zdeněk Švarc, Ladislav Troják a Karel Stibor. Dvoumotorový letoun Beechcraft Model 18 odstartoval v mlze po 16. hodině. Pilotem byl spolumajitel letadla René de Narbonne, který trasu znal velmi dobře z období 2. světové války. Poslední hlášení bylo zaznamenáno v 17 hodin a 39 minut – poté se již spojení nepodařilo obnovit.
Po nezvěstném letadle bylo pátráno nejdříve ve vzduchu a později i pomocí britských lodí. Tělo pilota se našlo až dlouho po katastrofě a v Československu mezitím vznikla spekulace, že letadlo nehavarovalo, ale hráči emigrovali. Tyto spekulace přinesly pozůstalým potíže s StB. Příčinou nehody bylo nejpravděpodobněji špatné počasí, případně selhání přístrojů. Pravý důvod se ovšem nejspíše už nikdy nedozvíme – trosky letadla nebyly nikdy nalezeny.
A nakonec si připomeneme auto z bakelitové karoserie s dvouválcem – 7. listopadu 1957 sjelo z výrobního pásu 50 kusů automobilu Trabant. Jeho sériová výroba pak začala o rok později. V tehdejší ČSSR jste si mohli Trabant koupit od roku 1963 a dovoz byl ukončen v roce 1984, a to kvůli ztrátě způsobilosti k provozu na československých silnicích. Poslední Trabant sjel z výrobní linky 30. dubna 1991. Celkově jich bylo vyrobeno na 3 miliony.