Nikdo vám nedá tolik, kolik vám Google slíbí

Glosa
Nikdo vám nedá tolik, kolik vám Google slíbí
Fotografie: Ondřej Pohl, fZone.cz

Letošní masivní nástup umělé inteligence zasáhl hlavně do technologického světa. Jedinci se s touto novinkou vyrovnávají každý po svém, stejně jako velké korporace. A zatímco se většina snaží racionálně přemýšlet, jak by jim mohla pomoci, Google se chová jako malé dítě, které je vzteky bez sebe, že ho někdo předběhl v závodě.

Ještě loni v létě to přitom vypadalo, že by Google mohl být tím, kdo v tomto oboru prorazí a napíše novou stránku dějin vývoje technologií. Dnes už se na věc dá dívat jinak, ale tehdejší příběh o zaměstnanci Googlu, který tvrdil, že zde stvořili umělé vědomí, vypadal moc fantasticky. A Google, jako správná korporace, tento příběh nevyužil k propagaci, ale zachoval se typicky: onoho zaměstnance vyhodil a ještě se s ním soudil.

Když o několik měsíců později představila aliance OpenAI ChatGPT, pomalu si toho nikdo nevšiml. Až se do věci vložil Microsoft a začal tyto nové schopnosti propagovat pomocí Bingu a dalších svých produktů, strhla se lavina. S umělou inteligencí dělali novináři skandální rozhovory, točili se o ní epizody legendárních seriálů a tak dále – neuplyne den, aby se v tomto oboru neodehrálo nějaké zásadní oznámení nebo alespoň nějaký ten pikantní příběh.

Kdo chvíli stál...

Google od té doby zuří. Horkou jehlou spíchl Barda, který sklidil spíše kritiku, navíc mu o velký kus utekl ChatGPT-4. A pak vypuklo něco, co zná snad každý rodič malého dítěte, kterému se něco nedaří. Letní akce pro představování novinek působila spíše jako uražený monolog o tom, že Google dělá AI už dlouho, tak proč z toho není nikdo na větvi.

Inkoust v poslední kapitole tohoto příběhu ještě ani nestačil zaschnout. Proslýchalo se, že Google se pokusí ChatGPT dohnat nebo dokonce předehnat pomocí Gemini. Podle původních spekulací se mělo představení odložit až na příští rok, ale formálně se uskutečnilo již nyní. Jenže Google nepustil svoji údajně „nejchytřejší AI“ mezi lidi, ale jen nás zaplavil množstvím jejich testů a videí, jak by mohla fungovat, až bude hotová. Ale jak si všimli mnozí novináři, některá videa přinejmenším hodně přehánějí.

Kdyby šlo jen o tento velice progresivní segment, pak by to ani nestálo za komentář. Jenže se nelze zbavit toho pocitu, že tohle se cyklicky opakuje už řadu let, co Google vyrostl ze sympatického startupu do nadnárodního kolosu. Vzpomenete si třeba na rok 2012, kdy Google sliboval, že do tří let uvede samořiditelná auta a dopravní nehody budou minulostí? Po deseti letech místo toho máme jen aplikaci na detekci nehod a automatické volání záchranářů, a ani ta nepracuje bezchybně.

A podobné vzorce vnímáme u mnohem jednodušších výrobků. Google třeba představí nový hardware, ale nechá nás měsíce čekat na jeho uvedení na trh. Čekali byste, že to bude nějaká hypermoderní a futuristická záležitost ve stylu brýlí Apple Vision Pro? Ne, jde o obyčejný tablet a hodinky, jaké se vyrábějí nejméně posledních deset let po stovkách milionů kusů.

A to ještě nemluvíme o desítkách nejrůznějších projektů, které byly s velkou slávou oznámeny, pak pozastaveny, přesunuty, spojeny s jiným projektem a nakonec v tichosti zrušeny. Samozřejmě, marketing je nezbytný pro každé podnikání a ve vysoce konkurenčním technologickém sektoru je potřeba ho okořenit řádnou dávkou entuziasmu. Ale ne tak, aby vzniklo něco, čemu naše babičky říkaly „slibotechna“.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze