První start rakety Ariane 6 proběhne už zítra v noci

První start rakety Ariane 6 proběhne už zítra v noci
Fotografie: ESA–L. Bourgeon
  • Čtyřhodinové startovací okno se otevře zítra ve 20:00 SELČ
  • Let bude rozdělen do tří fází, přičemž každá ukáže různé schopnosti rakety
  • Ariane 6 rozmístí na oběžnou dráhu šest satelitů a poté bude horní stupeň naveden do atmosféry

Evropská kosmická agentura (ESA) je připravena poprvé vypustit do vesmíru raketu Ariane 6. Ta je již připravena na odpalovací rampě ve Francouzské Guyaně a čtyřhodinové startovací okno se otevře zítra ve 20:00 středoevropského času. Pro Evropu to znamená jediné – bude mít opět funkční raketu, se kterou bude moci létat do vesmíru. Raketa Ariane 5 totiž měla svůj poslední let už minulý rok v červenci a od té doby byla ESA bez rakety.

Pro Evropu je to velký okamžik, protože raketa nám zajistí garantovaný, autonomní přístup do vesmíru – a veškerou vědu, pozorování Země, technologický rozvoj a komerční možnosti, které s sebou přináší. Díky mnoha funkcím, které jsou pro Ariane 6 zcela nové, budeme moci unést více a letět dále, přičemž budeme udržitelně likvidovat horní stupeň nosné rakety, abychom zabránili tomu, aby se z ní stal vesmírný odpad,uvedla ESA v tiskové zprávě.

První let bude rozdělen do tří fází, z nichž každá bude představovat různé schopnosti rakety. První fáze bude zahrnovat start rakety, zažehnutí posilovačů a oddělení hlavního stupně rakety od horního. Ve druhé fázi proběhne nejnovější funkce rakety – znovuzažehnutí horního stupně. Motor Vinci se znovu zapálí a změní dráhu rakety. Následně proběhne rozmístění celkem šesti satelitů.


Třetí a zároveň poslední fáze otestuje možnosti horního stupně, zda je opravdu schopný fungovat v mikrogravitaci. Následně proběhne řízená deorbitace, kdy bude naveden do atmosféry a kusy, které neshoří, spadnou do takzvaného „Bodu Nemo“. Jedná se o místo v Tichém oceánu, které je nejdál od obydlených oblastí. Tímto krokem se zabrání tomu, aby horní stupeň obíhal Zemi jako vesmírný odpad, kterého je na oběžné dráze již více než dost.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze